BAB 1 : PENGENALAN KEPADA ANIMASI
Naluri manusia menggemari sesuatu yang bersifat
dinamik daripada yang bersifat statik. Suatu animasi tidak hanya ditampilkan
secara visual tetapi secara dinamik pasti mampu menarik perhatian pengguna,
mampu merangsang pemikiran dan juga memudahkan dalam pemahaman. Dalam
menghasilkan Animasi memerlukan kombinasi pengetahuan dan kemahiran menggunakan
perisian atau tehnik tertentu.
BAB 2 : TEKNIK MENGHASILKAN ANIMASI SECARA
TRADISIONAL
1.) ANIMASI
BERDASARKAN LUKISAN
Dihasilkan melalui siri imej yang dilukiskan serta
ditindih silih berganti secara berjujukan.
Kelebihan : Cantik dan Menarik
Kelemahan : Perlu tenaga kerja yang ramai , masa
yang panjang untuk disiapkan dan kos yang tinggi.
Contoh : Disney, Looney Tunes, Merry Melodies.
2.) ANIMASI
POTONGAN ( CUT OUT ANIMATION )
Dihasilkan dengan meletak/menindih potongan objek
diatas lukisan yang disediakan (kertas/gambar/butang/mancis api/tali)
Kelebihan : Mudah dihasilkan, tidak memerlukan
teknologi yang tinggi,kos yang murah, tidak perlu peralatan yang mahal.
Kelemahan : Semakin dilupakan karena kurang menarik
dan realistis.
Contoh : Angela Ananconda, South Park
3.) ANIMASI
MODEL / MAIN HENTI
Rekam aksi patung atau objek 3D secara manual (Clay,
Dawai).
Kelebihan : Model boleh digunakan berulang kali.
Kelemahan : Masa yang panjang.
Contoh : Bob The Builder, Chicken Run
4.)
LAIN-LAIN TEKNIK
a.
Rotoscoping
Menghasilkan animasi dengan cara menekap(Trace) dari
video/filem.
Kelebihan : Mampu menghasilkan imej yang realistik
Contoh : Harimau berlari/melompat
b.
Pixilation
Menggambarkan watak sebenarnya dalam animassi yang
dihasilkan dengan merekam aksi watak satu persatu secara berurutan.
c. Animasi
Terhad
Kesan animasi yang mengabaikan sifat realistik suatu
aksi
Kelebihan : Boleh digunakan berulang kali, jimat
kos.
d.
Scanimate
Untuk menghasilkan animasi berasaskan video. Untuk
pengiklanan, promosi, dan perasmian suatu produk.
è KESIMPILAN
Setiap tehnik tersebut mempunyai ciri istimewa dan
telah berjaya menghiburkan ramai diantara kita suatu masa dahulu.
BAB 3 : TEKNIK MENGHASILKAN ANIMASI SECARA DIGITAL
•
ANIMASI BERASASKAN SEL ATAU KERANGKA
Berasaskan kepada animasi sel tradisi yang biasa.
Sel secara maya/digital (frama/kerangka) disediakan dalam pengisian animasi
digital.
Arahan dalam pengisian Macromedia flash :
o Insert
>Timeline>Keyframe
o
Insert>Timeline>Blank Keyframe c
•
ANIMASI BERASASKAN LALUAN
Dikenal sebagai animasi pergerakan objek
Kelebihan : Mudah dihasilkan dan dipelajari.
Arahan dalam perisian Macromedia flash:
o
Insert>Motion Tween / Guide
Motion
•
ANIMASI BERASASKAN OBJEK
Warna yang dipindah pada objek mampu memberi kesan
animasi
Contohnya perubahan pada warna maupun kepada
komponen dalam seperti nilai Hue, Saaturation/Brightness.
•
ANIMASI BERASASKAN SKRIN ATAU TRANSISI OBJEK
Dikenal sebagai transisi yang merujuk pada kaedah
paparan sebuah skrin.
Cara : Transisi diletakan pada keseluruhan skrin dan
objek yang terpilih saja.
Contoh : Skrin berterbangan pada satu arah
•
ANIMASI BERASASKAN IKON
Animasi sprite yang melibatkan pertukaran ikon pada
ikon lain.
•
ANIMASI PAPAR DAN TERSEMBUNYI
Salahsatu tehnik menghasilkan animasi yang ringkas
dimana objek yang stasis sifatnya disembunyikan mengikuti penetapan program.
è KESIMPULAN
Dengan sokongan teknologi digital, proses memindah,
mengubahsuai, memanipulasi dan menawarkan imej menjadi semakin mudah dan
pantas.
•
Istilah dalam penerbitan animasi
è Frame
By Frame
Merupakan teknik penghasil animasi tradisi yang
dikekalkan konsep penggunaannya dalam proses penghasilan animasi digital
•
Prinsip Asas Animasi Berkualiti
è Aksi
berterusan dan aksi pos demi pos
Animasi yang terancang dan sistematik
è Berkesinambungan
dan bertindihan
Watak animasi dalam suatu aksi
•
Proses menghasilkan animasi 3D
Ada 3 fasa kerja utama yaitu fasa pra penerbitan,
fasa penerbitan dan fasa pos penerbitan.
JUDUL BUKU
: PENGENALAN KEPADA MULTIMEDIA
PENULIS : NORSAIRAH MOHD GHAZALI
TERBITAN : 2014
Tidak ada komentar:
Posting Komentar